Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

zdjecia_mebli

Michał działa w marketingu już od 4 lat. Zdążył nieźle poznać swoją branżę oraz procesy marketingowe w firmie. Wniknął w struktury działu i firmy i stał się inicjatorem wdrożeń niektórych pomysłów i rozwiązań. Działa w sposób zaangażowany, twórczy, potrafi wyczuć, kiedy dany proces wymaga skorygowania lub zastąpienia nowym. Wie, że kreatywność w marketingu jest czasem przeceniana, szczególnie, gdy nazywa się w ten sposób niekontrolowane i niemierzalne spontaniczne pomysły.

Jednak w przeciągu ostatniego 1,5 roku obserwuje w sprzedaży online skutki nie do końca rozpoznanych zmian, a konkretnie nie potrafi do końca zdiagnozować porzucane koszyki.

Postanowił więc wniknąć w szczegóły i krok po kroku dokonać analizy poszczególnych odcinków, które przemierza klient, od samej góry lejka aż do przycisku Kup teraz. Wraz z analitykiem drobnymi korektami zaczął wzmacniać intuicyjność poruszania się po platformie sprzedażowej i po poszczególnych aukcjach. Wzmocnił także aktywność w mediach społecznościowych, by zwiększyć zainteresowanie już na górze lejka marketingowego. Nie przeprowadził rewolucji, ale dokonał niezbędnej kosmetyki, która okazała się w jego przypadku kluczowa.

Co zrobił Michał?

– zmienił nagłówki, by już z poziomu nazwy i tytułu zaciekawiać

– poprawił przyciski CTA

– do opisów produktowych wprowadził storytelling

– stworzył brief dla studia fotograficznego z konkretnymi wytycznymi do wdrożenia przy przygotowaniu zdjęć produktowych i lifestylowych

– postawił nacisk na bezpośrednią komunikację w mediach społecznościowych

– uzupełnił galerię zdjęciową produktów o krótkie filmy instruktażowe, które tłumaczą, jak korzystać z danego produktu.

Sprzedaż produktów online poprzez własne sklepy internetowe, platformy sprzedażowe czy marketplace to niełatwe wyzwanie, szczególnie, gdy nie jesteśmy wyłącznym dystrybutorem i otaczają nas konkurencyjne aukcje. Nie chcemy, żeby naszym jedynym wyróżnikiem była atrakcyjna, a więc niższa cena. Zadbajmy o dobry UX naszej aukcji oraz wygodne, przejrzyste i dostarczające kompletnych informacji landing page.

Do wszelkich działań marketingowych oraz sprzedażowych potrzebujemy profesjonalnych zdjęć i filmów. Kupujemy oczami, poprowadźmy więc naszych klientów wysokiej jakości treściami, co w przypadku zdjęć oznacza: przemyślane koncepcyjnie i estetyczne materiały fotograficzne, które wyróżniają nasz produkt, opowiadają o nim i jego cechach, zachęcają do zakupu i przypominają tym, którzy potrzebują więcej czasu. Innymi słowy potrzebujemy skutecznych materiałów na górę lejka marketingowego, do środka oraz na sam dół.

Jak tworzyć skuteczne zdjęcia produktowe, które zwiększają sprzedaż?

Zlecajmy wykonanie zdjęć reklamowych świadomie, stawiając przed nimi określone cele. Żeby je jednak poznać, musimy postawić właściwe pytania. Nie pytajmy tylko o sam produkt. Pytajmy także o wartość, którą wnosi, o problem, który rozwiązuje, o marzenie, które spełnia. Dla przykładu, nie pokazujmy na zdjęciu po prostu wentylatora. Pokażmy, że chłodzenie z jego pomocą przyniesie nam ulgę.

Do czego są potrzebne zdjęcia produktowe w sprzedaży online?

Jeśli jesteśmy producentem, potrzebujemy głównie packshoty, zdjęcia aranżacyjne oraz detale, by wyposażyć swoich kontrahentów w materiały bazowe. Materiały udostępniamy sprzedawcom hurtowym oraz sklepom internetowym. Te z kolei uzupełniają bazę kolejnymi zdjęciami z sesji produktowych, by móc posługiwać się nimi w komunikacji z potencjalnym klientem. Zdjęcia mają zainteresować potencjalnego klienta oraz pomóc poprowadzić go przez ścieżkę zakupową.

Jakie cele mają spełniać zdjęcia dla sklepu internetowego, które wykonuje fotograf produktowy?

Zdjęcia reklamowe mają zwrócić uwagę potencjalnego odbiorcy, zainteresować, zaciekawić, zatrzymać jego uwagę. Następnie mają poinformować o produkcie, by klient dysponował kompletną wiedzą. Zdjęcia mają odpowiedzieć na pojawiające się pytania i rozwiać ewentualne wątpliwości, a następnie już w mediach społecznościowych mają podgrzewać i utrzymywać zainteresowanie, by klient nie zapomniał, tylko utwierdzał się w decyzji zakupowej.

Jakie zdjęcia są potrzebne na górze lejka marketingowego?

Jeśli nasi potencjalni klienci krążą wokół naszej marki po orbicie mediów społecznościowych, by utrzymać ich zainteresowanie, postawmy na zdjęcia w akcji, z czynnikiem ludzkim, a więc z modelami. Uzupełnijmy galerię treści i zdjęć o filmy, by przyciągać uwagę także ruchem i zachęcającą muzyką.

Co to jest galeria produktu w ecommerce?

Galeria produktu w sklepie internetowym, w portfolio producenta, ofercie czy aukcjach sprzedażowych to zestawienie kilku zdjęć prezentujących produkt. Są to przede wszystkim:

– przynajmniej 2 packshoty,

– 1 ujęcie aranżacyjne, w którym dobrze widać nasz produkt

– min. 1 detal, czyli prezentacja szczegółu, faktury, ozdoby czy funkcjonalności, na którą chcemy zwrócić uwagę odbiorcy.

Jak dobrze zaprojektować galerię produktu dla sprzedaży internetowej?

Dobrze jest przemyśleć zawartość fotogalerii sprzedażowej dla produktu zanim trafi do studia fotografa. Jednak często brak nam czasu lub nie mamy odpowiedniego dystansu do danego produktu. Można więc wykorzystać współpracę z fotografem, który ma okazję przyjrzeć się produktowi „na świeżo”. Zadba wtedy nie tylko o prawidłowy kąt, o spójne ujęcia, o oświetlenie, estetykę i retusz, ale także o przekaz. Zdjęcie musi komunikować się z klientem. Rolą packshotów jest poinformowanie o parametrach technicznych. Rolą zdjęć aranżacyjnych jest przekazanie całej czasem nawet nieuświadomionej nadbudowy, jaka towarzyszy nam podczas decyzji zakupowych. Zadaniem detali jest zwrócenie uwagi na mocne strony produktu lub rozwianie wątpliwości co do np. jakości.

Jak powinna wyglądać foto galeria produktu na platformach e-commerce?

Co mamy do wyboru jak chodzi o treści wizualne, fotografię produktową oraz materiały filmowe? Na pewno najważniejsze i najbardziej uniwersalne są packshoty, czyli zdjęcia produktu na białym tle. Zdjęcia te mają charakter informacyjny. W drugiej kolejności potrzebne są zdjęcia aranżacyjne, które pokazują produkt w określonym stylu i kontekście. Uzupełniająco warto pokazać detale, czyli wybrane fragmenty produktu z bliska, by zwrócić uwagę na mocne strony produktu oraz potwierdzić autentyczność opisu.

Video marketing – główny trend sprzedażowy w 2023

Omówiliśmy sobie wyżej fotograficzny content sprzedażowy. Wspomnieliśmy też, że ten content coraz częściej jest rozwijany poprzez treści video. Jak angażować potencjalnych klientów filmami produktowymi? Jest wiele sposobów. Oto 7 przykładowych efektów, jakie możemy uzyskać dzięki teledyskom produktowym:

– opowiadamy o produktach w rolkach, relacjach, shortach

– tworzymy video prezentacje, uzupełnione logiem, hasłami, muzyką

– montujemy krótkie spoty produktowe z modelem

– tworzymy ujęcia filmowe pod przygotowanego lektora

– wypuszczamy film instruktażowy dot. obsługi danego produktu

– nagrywamy materiał szkoleniowy, w którym tłumaczymy poszczególne cechy produktu

– tworzymy śmieszny content video pod konkretne media społecznościowe i kanały komunikacyjne.

Jak „grzać” klientów i przypominać o porzuconych koszykach?

Stawiajmy w marketingu nie tylko na pozyskiwanie nowych leadów, ale utrzymanie zainteresowania wśród już pozyskanych, np. takich, którzy porzucili koszyk lub krążą wokół naszej marki, bo potrzebują więcej czasu. Wracamy w tym celu do naszych mediów społecznościowych z kolejnymi historiami, poprzez które zwracamy uwagę na wartość, jaką daje klientowi nasz produkt. Jeśli chcecie być aktywni w mediach społecznościowych, warto zlecić sesję zdjęciową lifestyle. Otrzymujecie wtedy np. 10 różnych naturalnych ujęć, najlepiej z modelem, a także materiały filmowe pod rolki i shorty, którymi zwrócicie uwagę odbiorcy na swój produkt. Warto w komunikacji marketingowej stawiać na historie, także w obszarze zdjęć. Historie budzą emocje i zaciekawiają. Mamy ochotę zobaczyć, co było dalej. Nie wywołamy takiego zainteresowania podręcznikowym, teoretycznym wyłożeniem cech produktu.

Na koniec podpowiemy Wam, że warto pamiętać, że Wasz klient nie chce Waszej reklamy, być może także nie chce Waszego produktu, ale chce rozwiązać jakiś swój problem lub zaspokoić potrzebę, pragnienie. Pod takie założenie tworzymy fotograficzne i filmowe treści dla naszych klientów. Chodzi o to, by sprzedawać więcej. Zdjęcia reklamowe i filmy nie mają być tylko ozdobą, ale mają w pełni wykorzystać swoją moc, by:

– zwrócić uwagę klienta

– wzbudzić potrzebę posiadania produktu

– uwierzyć, że produkt zaspokaja konkretną potrzebę lub rozwiązuje określony problem

– opowiedzieć, poinformować o sobie

– dać poczucie znajomości wybranego produktu.

 

Dobre zdjęcia i dobry film są potrzebne w różnych częściach procesu marketingowego i sprzedażowego – zarówno na górze lejka, w środku jak i na dole. Do tego dobre nagłówki i przemyślane CTA i plan gotowy. Napisz do nas, jakie materiały są Ci potrzebne. Chętnie doradzimy i przygotujemy indywidualny plan działania.

fotografia_produktowa
Light modern room interior with comfortable bed
Tags: No tags

Comments are closed.